TvĂ„ amerikanska snubbar vid namn Al Ries och Jack Trout skrev en bok för mĂ„nga herrans Ă„r sedan. “Positioning: The Battle for your Mind” heter den, en riktig storsĂ€ljare. Ries och Trout lever som de lĂ€r, kan man sĂ€ga, sĂ„ boken handlar bara om en enda sak, nĂ€mligen varför ditt företag ska handla om en …
Sex enkla reklamrÄd
SĂ€g saker enkelt. Det gĂ„r att förklara kvantfysik sĂ„ att folk begriper. Din verksamhet Ă€r inte mer komplicerad. Tala sanning. 2010 hade SJ stora problem med förseningar. För att hyfsa statistiken rĂ€knade de inte med instĂ€llda tĂ„g. “Ett tĂ„g som Ă€r instĂ€llt Ă€r inte försenat eftersom det inte gĂ„r” sade informationschefen pĂ„ SJ, Johan Ingerö. …
Fiktion och Àkta kÀnslor
Filosofi Ă€r roligt, för filosofer funderar över lite allt möjligt som de flesta av oss inte tĂ€nker pĂ„ att tĂ€nka pĂ„ â eller Ă„tminstone inte orkar tĂ€nka pĂ„ sĂ„ ofta. En frĂ„ga som filosofer och en del andra Ă€gnat tid och tankemöda Ă„t Ă€r The Paradox of Fiction, som stĂ€ller till synes enkla frĂ„gor som: …
Briefen Àr allt!
Om jag skulle peka ut en enda sak, som skiljer den framgĂ„ngsrika reklamköparen frĂ„n … nĂ€. Det finns inga quick fix-lösningar hĂ€r heller. Men briefen Ă€r viktig. Och den slarvas ofta med. Tack och lov Ă€r det lĂ€tt att bli bĂ€ttre. Som vanligt anvĂ€nder jag ordet “reklam” men menar egentligen all typ av kommunikation. Ok? …
Orientering
Varför de prompt skulle tvinga ut oss mellanstadieelever för att kuta med karta och kompass förstod jag aldrig riktigt. Inte dĂ„. Nu Ă€r jag Ă€ldre och kan bara beklaga att ingen tvingar mig att skubba runt i skogen. Det Ă€r inte utan att det skulle behövas. Jag har insett att det dĂ€r med orientering inte …
Performance marketing
Kommer du ihĂ„g flashmobb-trenden som rasade över vĂ€rlden för nĂ„gra nĂ„gra Ă„r sedan? Företag och organisationer arrangerade synbart spontana utbrott av sĂ„ng och dans i offentliga miljöer, ofta med Ă„skĂ„darnas genuint spontana deltagande som följd. Inom konstvĂ€rlden kallas sĂ„dant performance. Den konstnĂ€rliga verkshöjden för dessa flashmobbar kan man naturligtvis diskutera, men den diskussionen hör snarare …
1959. à ret som förÀndrade allt.
Idag blir det lite historia, men bara litegrann. Vi ska tala om det stoff myter spinns av, nĂ€mligen sanningen. HĂ€ng med! New York, 1959 Bill Bernbach var en briljant man. Han var ocksĂ„ B:et i reklambyrĂ„n DDB. Förmodligen har ingen annan reklammakare betytt sĂ„ mycket för reklambranschen som han, inte ens David Ogilvy. Den intresserade …
KÀndisar tjÀnar mer pengar
Det hĂ€r Ă€r en bild som alla företagare borde titta noga pĂ„. Den visar vad som hĂ€nder nĂ€r företag gör reklam som uppnĂ„r “fame”. Berömmelse, alltsĂ„. Men innan vi tittar pĂ„ bilden ska du fĂ„ lite bakgrund. Les Binet och Peter Fields Ă€r tvĂ„ gamla reklambyrĂ„rĂ€var som numera forskar. De arbetar för IPA, Storbitanniens motsvarighet …
Skit i kundens behov (lite)
PĂ„ riktigt. Vad din kund behöver Ă€r allt som oftast tĂ€mligen ointressant. FrĂ„ga mig, jag vet. SjĂ€lv Ă€r jag en sĂ„dan som gĂ€rna rekommenderar det som folk faktiskt behöver. Följaktligen har jag mĂ„nga misslyckade införsĂ€ljningar bakom mig. Och lĂ„t oss vara Ă€rliga: Det Ă€r ingen som behöver Instagram. Vill ha, ja. Tycker Ă€r roligt, visst. …
En mÀrklig bok som nÀstan handlar om copwywriting
Har du lĂ€st “Stilövningar” (Exercices de style)? Det har jag, Ă€ven om det var mycket lĂ€nge sedan. Jag var vĂ€l sjutton Ă„r eller sĂ„ och det var Pöte (eller kanske PĂŽte, eftersom vi alla talade bred göteborgska) som satte boken i hĂ€nderna pĂ„ mig. Det Ă€r en mĂ€rklig liten skrift. 99 kapitel lĂ„ng Ă€r den. Jag …