Uncategorized

Sex enkla reklamråd

Säg saker enkelt. Det går att förklara kvantfysik så att folk begriper. Din verksamhet är inte mer komplicerad. Tala sanning. 2010 hade SJ stora problem med förseningar. För att hyfsa statistiken räknade de inte med inställda tåg. “Ett tåg som är inställt är inte försenat eftersom det inte går” sade informationschefen på SJ, Johan Ingerö. …

Uncategorized

Briefen är allt!

Om jag skulle peka ut en enda sak, som skiljer den framgångsrika reklamköparen från … nä. Det finns inga quick fix-lösningar här heller. Men briefen är viktig. Och den slarvas ofta med. Tack och lov är det lätt att bli bättre. Som vanligt använder jag ordet “reklam” men menar egentligen all typ av kommunikation. Ok? …

Uncategorized

Orientering

Varför de prompt skulle tvinga ut oss mellanstadieelever för att kuta med karta och kompass förstod jag aldrig riktigt. Inte då. Nu är jag äldre och kan bara beklaga att ingen tvingar mig att skubba runt i skogen. Det är inte utan att det skulle behövas. Jag har insett att det där med orientering inte …

Uncategorized

Performance marketing

Kommer du ihåg flashmobb-trenden som rasade över världen för några några år sedan? Företag och organisationer arrangerade synbart spontana utbrott av sång och dans i offentliga miljöer, ofta med åskådarnas genuint spontana deltagande som följd. Inom konstvärlden kallas sådant performance. Den konstnärliga verkshöjden för dessa flashmobbar kan man naturligtvis diskutera, men den diskussionen hör snarare …