- Säg saker enkelt. Det går att förklara kvantfysik så att folk begriper. Din verksamhet är inte mer komplicerad.
- Tala sanning. 2010 hade SJ stora problem med förseningar. För att hyfsa statistiken räknade de inte med inställda tåg. “Ett tåg som är inställt är inte försenat eftersom det inte går” sade informationschefen på SJ, Johan Ingerö. Jag har retat honom en del för det. Försköna inte, även om det med lite god vilja går att rationalisera saken. Gör något åt eventuella brister istället.
- Verksamhetsproblem är inte en kommunikationsfråga. Det går inte att sminka en gris. Eller … det går, men folk kommer fortfarande se att det är en gris. Kommunicera vad ni gör åt saken istället.
- Välj din stil. Kostym, läderjacka eller toga? Välj ditt varumärkes stil och håll dig till den. Du behöver inte prata med bönder på bönders vis. Och kom ihåg att inget är mer patetiskt än slipsgubbar som försöker vara rock’n’roll.
- Du behöver inte vara din målgrupp. Du behöver vara intressant för din målgrupp (väldigt få av de personer som läser Hänt Extra figurerar i Hänt Extra). Ibland hjälper det att vara lik dem. Ibland hjälper det att vara någon din målgrupp inte är – men gärna skulle vilja vara.
- Känn efter. Modeller och diagram i all ära, men verkligheten är mycket, mycket mer komplicerad än så. Bra kommunikation känns rätt också. Och vissa är bättre än andra på att identifiera den känslan.